Zo doe je dat
Wanneer je deze vraag aan de begeleiders van Bijzonder Jij stelt, krijg je geheid het antwoord: “Zet jezelf en de leerlingen letterlijk in beweging!” Dat is leuk en ook nog eens goed voor de hersenen. Wist je dat bewegen tijdens het leren ervoor zorgt dat er een betere doorbloeding van de hersenen ontstaat? Zo neem je meer zuurstof op en maak je meer endorfine aan (Lucas Stuijver, sd). Doordat je beweegt, voel je je meestal fijner. Dat zorgt ervoor dat het stresshormoon daalt. En door die daling van stress, kun je je weer beter concentreren. Dus… én je voelt je goed, én je kunt je beter concentreren. Een echte win-win situatie.
Twee vooroordelen over bewegend/activerend leren
1. Het wordt een chaos
Veel mensen hebben het idee dat wanneer de touwtjes iets losser zijn, er direct chaos ontstaat. Maar eigenlijk is het juist andersom. Wanneer je een leerling alleen maar stil laat zitten en achter de tafel aan het werk zet, kan hij/zij de energie minder goed kwijt. Dit zorgt automatisch voor meer onrust in het lichaam. Wanneer er genoeg ruimte is om te bewegen, is de focus groter en verbetert de concentratie op momenten dat kinderen wel aan tafel werken.
2. Het kost veel voorbereidingstijd
Een groot vooroordeel over bewegend leren is het idee dat het enorm veel voorbereidingstijd kost. Natuurlijk heeft de ene opdracht meer voorbereiding nodig dan de andere. Maar het hoeft allemaal niet groter gemaakt te worden dan het is. Het is maar net wat je van plan bent. Er zijn zat opdrachten die weinig voorbereidingstijd vragen, en er wel voor zorgen dat je de leerlingen in beweging krijgt. Hieronder een aantal voorbeelden!