Home » Activerend leren tijdens de feestdagen

Activerend leren tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur!

De maand december staat in het teken van gezelligheid, enthousiasme en een beetje spanning. Het is elke dag toch weer spannend wat die dag brengt. In deze tijd van het jaar nog meer dan op andere momenten. Hoe houd je je leerlingen betrokken en gemotiveerd tijdens de les wanneer er zoveel om hen heen gebeurt?

Zo doe je dat

Wanneer je deze vraag aan de begeleiders van Bijzonder Jij stelt, krijg je geheid het antwoord: “Zet jezelf en de leerlingen letterlijk in beweging!” Dat is leuk en ook nog eens goed voor de hersenen. Wist je dat bewegen tijdens het leren ervoor zorgt dat er een betere doorbloeding van de hersenen ontstaat? Zo neem je meer zuurstof op en maak je meer endorfine aan (Lucas Stuijver, sd). Doordat je beweegt, voel je je meestal fijner. Dat zorgt ervoor dat het stresshormoon daalt. En door die daling van stress, kun je je weer beter concentreren. Dus… én je voelt je goed, én je kunt je beter concentreren. Een echte win-win situatie.

Twee vooroordelen over bewegend/activerend leren

1. Het wordt een chaos

Veel mensen hebben het idee dat wanneer de touwtjes iets losser zijn, er direct chaos ontstaat. Maar eigenlijk is het juist andersom. Wanneer je een leerling alleen maar stil laat zitten en achter de tafel aan het werk zet, kan hij/zij de energie minder goed kwijt. Dit zorgt automatisch voor meer onrust in het lichaam. Wanneer er genoeg ruimte is om te bewegen, is de focus groter en verbetert de concentratie op momenten dat kinderen wel aan tafel werken.

2. Het kost veel voorbereidingstijd

Een groot vooroordeel over bewegend leren is het idee dat het enorm veel voorbereidingstijd kost. Natuurlijk heeft de ene opdracht meer voorbereiding nodig dan de andere. Maar het hoeft allemaal niet groter gemaakt te worden dan het is. Het is maar net wat je van plan bent. Er zijn zat opdrachten die weinig voorbereidingstijd vragen, en er wel voor zorgen dat je de leerlingen in beweging krijgt. Hieronder een aantal voorbeelden!

Waarom moeilijk doen wanneer het makkelijker kan?
6 oefeningen ter inspiratie!

Spel 1: Zoek en vind (spelling)

Je hebt een spellingscategorie geoefend met de groep. Laat ieder kind met het wisbordje door de school, het klaslokaal of over het schoolplein lopen, om te zoeken naar woorden van de geoefende categorie. Wie kan er meer dan 10 woorden vinden?

Spel 2: Propjesspel (spelling)

Laat de leerlingen de kaartjes uitknippen en er een propje van maken. Dat vinden ze leuk en het scheelt je tijd in de voorbereiding. Daarna mogen ze de propjes door de ruimte gooien. Laat ze vervolgens de propjes 1 voor 1 oprapen en de woorden die erop staan correct opschrijven! Klaar met het propje? Dan mag het papiertje weer tot een prop gefrommeld en door de ruimte gegooid. Zo kan de volgende leerling deze gebruiken.

Propjesspel - spelling ie/i

Voor groep 5 t/m 8

Kleur je een breuk

Voor groep 5 t/m 8

Spel 3: Kleur je een breuk (rekenen)

Ben je aan het oefenen met breuken? Dan is het breukenveld van Bijzonder Jij een echte aanrader. Het enige wat je nodig hebt is het stencil, 2 dobbelstenen en 2 kleurtjes. Koppel ook 2 leerlingen aan elkaar, die om de beurt met de dobbelstenen gooien.

  • Optie 1: Leerling A gooit 3 en 4. Daar kun je 3/4 van maken. Laat ze gegooide ogen als breuken kleuren op het breukenveld.
  • Optie 2: Leerling B gooit 3 en 6. Daar kun je 3/6 van maken. Laat de leerling op zoek gaan naar de cirkel waar je 3/6 kunt kleuren. Differentiëren mag! Vereenvoudig de breuk. Dit vergroot de kans voor het inkleuren van de cirkel.

Spel 4: Beweeg het getal (rekenen)

Een grote sprong is 10 en een stap is 1. Laat een leerling het getal maken. Maakt de leerling 3 grote sprongen en zet hij/zij daarna 4 stappen? Dan is de leerling bij 34! Wie heeft het als eerste geraden? Pas ook deze opdracht helemaal aan naar het niveau van jouw groep. Bedenk samen een beweging voor honderd- en duizendtallen. Kun je al uitbreiden tot een miljoen?

Spel 5: Stoelendans (begrijpend lezen)

Wist je dat Bijzonder Jij bezig is met het ontwikkelen van een activiteitenboek speciaal voor begrijpend lezen, met meer dan 50 activerende werkvormen? Een van deze werkvormen is de Stoelendans! Pak een willekeurige tekst. Als voorbeeld een tekst met verwijswoorden. Lees de tekst voor. Wanneer de leerlingen een verwijswoord horen/lezen, mogen ze op de stoel staan. Wie staat als eerste op de stoel? Waar verwijst het woord naar?

Spel 6: Maak je eigen woordzoeker (begrijpend lezen)

Een mooie oefening voor het vergroten van de actieve woordenschat. Laat jouw leerlingen een eigen woordzoeker maken. De begrippen worden in de zoeker geschreven. De betekenis staat bij de omschrijving. Na het maken van de woordzoekers, wisselen de leerlingen de opdrachten uit. Om de woorden te vinden, moet je eerst de juiste begrippen koppelen aan de omschrijving.

Eigen woordzoeker

Voor groep 5 t/m 8

Meer over onze begeleidingen en activerende werkvormen?

Mochten jullie nog vragen hebben, willen sparren of meer kennis op willen doen over het inzetten van actieve werkvormen; Bijzonder Jij biedt trainingen, bijlessen en coaching aan scholen, ouders en kinderen. Zo wordt het onderwijs voor iedereen toegankelijk en haalbaar. Lees meer informatie over de ondersteuning die Bijzonder Jij biedt.

Download nu gratis

Download nu gratis

Download nu gratis