Home » Een week bij Bijzonder Jij

Zomaar een week bij Bijzonder Jij met Marita

Marita Grijze begeleidt kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en geeft bijles over begrijpend lezen. In deze blog vertelt ze over zomaar een week bij Bijzonder Jij.

Maandag: leren praten met Kikker

Vandaag ben ik op een school waar ik verschillende leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) begeleid. Alex*, een leerling in groep 2, is in de klas bezig met een werkje over de herfst. “Kijk juf, dit is regen.” Althans, dat bedoelt hij, hij praat erg onduidelijk. Gelukkig kan ik hem goed begrijpen en ik herhaal wat hij zegt. Hij loopt ondertussen met mij mee naar het lokaal waar we altijd gaan zitten.

“Kikker!” roept hij als hij binnenkomt. Ik heb een handpop van Kikker op tafel gezet. Kikker gaat sinds een aantal weken mee naar school. We lezen en werken met het boek “Kikker is Kikker”. We praten over waar je allemaal goed in kunt zijn en wat je misschien niet kunt. Want dat kan natuurlijk ook.

Dit vindt Alex heel leuk, helemaal als de handpop mee is. Hij doet zijn hand erin en vertelt wat hij nog allemaal weet over het verhaal. Ik kan hem niet altijd verstaan, maar door veel vragen te stellen en te herhalen wat hij zegt, kunnen we toch heel goed met elkaar communiceren. Het is leuk om te zien hoeveel plezier hij heeft met de handpop. Hij lacht en het zet hem echt aan om te praten. En dat is juist de bedoeling!

Dinsdag: ook de juf leert nieuwe dingen

Nu ben ik op een andere school. Ik werk hier met leerling Xander* uit groep 5. Ook hij heeft een TOS. Hij kan goed praten en vertellen, alleen maakt hij soms zinnen die niet helemaal kloppen. Daarnaast vindt hij lezen moeilijk.

We werken veel met de methode “Taal in blokjes” waarbij de verschillende klanken, verschillende kleuren hebben. Door middel van gekleurde blokjes leggen we woorden. Dit vindt Xander leuk om te doen, soms draaien we de rollen om en kiest hij de woordjes die ik moet maken met de blokjes. Dat is helemaal leuk natuurlijk!

Vandaag heb ik weer het boek “Alfabet” meegenomen. Op elke bladzijde staat een grote tekening afgebeeld met allemaal dingen die met een bepaalde letter beginnen. Xander mag een letter kiezen. Hij kiest de letter F. We kijken samen naar de plaat en zoeken allemaal woorden met de F. Het is nog niet makkelijk om alles te benoemen. Zelfs ik leer hiervan! “Juf, dat is een fennek!” zegt Xander. Ik heb geen idee waar hij het over heeft. Ik ken het woord ‘’fennek’’ helemaal niet. Maar inderdaad! Het klopt, een fennek. Het is een klein vosje en Xander weet dat het ook wel een fennek genoemd wordt.

Het is niet de eerste keer dat hij me verbaast met de woorden die hij kent. Het leuke van dit boek is dat er een app bij zit. Zo kun je alle woordjes zien die er in de plaat verstopt zitten. Als ik zelf niks meer weet, zegt Xander al: “Juf, zullen we op de app kijken?” Slimmerik!

Donderdag: lol met tekst

Op donderdag begeleid ik een groepje kinderen uit groep 7. Leerlingen die wat extra hulp nodig hebben bij het begrijpend lezen. We werken elke week een uur aan verschillende teksten. Vandaag hebben we een tekst over poepkaas! Getverderrie!

We lezen de tekst samen en tijdens het lezen stel ik de kinderen heel veel vragen. Want wat staat er nou eigenlijk? Van tevoren hebben we al lol, poepkaas, hahahihi! Maar al snel zijn we goed bezig met uitpluizen van wat er in de tekst staat:

  • Sardinië, Sardijnen, wat heeft dat met elkaar te maken?
  • En hoe wordt deze poepkaas dan gemaakt?
  • Wat voor rol hebben de vliegen in dit verhaal en hoe komt er nou een made die schrikt in je oog terecht?

Wij hebben het in ieder geval allemaal geleerd. Toen ik aan het einde van de les zei: “Nou jongens, ik heb een stukje meegenomen om te proeven,” zag ik meest geweldige gezichten ooit. “Neeeeeeee juf, dat doen we niet!” Gelukkig is het hier niet te koop. 😉

Poepkaas! Lol met tekst

Vrijdag: aan de slag met letters

Ik sluit mijn week af met Alex en Kikker. Ik heb nu niet alleen Kikker meegenomen, maar ook een letterdoos. We gaan vandaag woordjes en letters leggen. Ik ben benieuwd wat Alex al weet. Als hij binnenkomt, pakt hij meteen Kikker. Die zit vandaag op de stoel en kijkt mee naar wat wij gaan doen. Alex ziet ook al meteen de letterdoos op de tafel staan. Hij maakt de doos meteen open en roept: “Letters!” Wat een enthousiasme! Hartstikke leuk! We zijn een half uur zoet met het kijken naar alle letters en we maken zelfs al woordjes.

Kikker is Kikker in de praktijk

Kikker kijkt nog altijd toe. Alex let ook echt op Kikker terwijl hij bezig is. We pakken als afsluiting het boek van Kikker er nog even bij. Alex begint stukjes te lezen! Zou hij het boek al uit zijn hoofd kennen omdat ik het meerdere keren heb voorgelezen? Maar nee, als ik andere woordjes laat zien, leest hij dat ook! Ik ben verbaasd, maar ook heel trots op Alex. Wat goed dat je dat al kunt!

Alex straalt helemaal als hij terug naar de klas gaat. Daar vertelt de meester mij dat Alex soms stiekem meekijkt als de meester zijn mail leest. Hij roept dan allemaal woorden die hij ziet. Ik vind het geweldig hoe kinderen je kunnen verbazen en verrassen.

Het was weer een heerlijke week!

Nog meer weten over onze bijlessen en begeleidingen?

Bijzonder Jij biedt bijles op locatie of begeleiding op scholen aan om kinderen te laten groeien op het gebied van begrijpend lezen en in de taalontwikkeling. Ook kunnen de begeleiders je tips geven voor op school en thuis! Lees meer informatie over de ondersteuning op het gebied van taal die Bijzonder Jij kan bieden.

*Voor de leesbaarheid maken we gebruik van fictieve namen.