Home » Thuiszitters

Thuiszittende leerling

Heeft jouw kind begeleiding nodig om terug naar school te gaan? Bijzonder jij biedt begeleiding aan thuiszittende leerlingen, zodat ze weer kunnen ontwikkelen en waar mogelijk weer terug naar school gaan. Lees hieronder meer over onze begeleiding

Begeleiding voor thuiszittende leerling bij Bijzonder Jij

Komt jouw kind of leerling niet meer tot leren, omdat hij/zij niet meer naar school kan, bijvoorbeeld vanwege een overbrugging naar een gespecialiseerde onderwijsplek. Onze onderwijsprofessionals zorgen door middel van een ondersteuningstraject dat het kind weer tot ontwikkeling komt en waar mogelijk weer terug naar school wordt begeleid. Wil je weten wat wij voor jouw kind of leerling kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Iedere begeleiding start met een intakegesprek. Met een intakegesprek maak je samen met jouw kind kennis met onze onderwijsprofessional.

Plan een vrijblijvend intakegesprek of bel naar 036 536 9396.

Gratis intakegesprek

Ervaren onderwijsprofessionals

Hbo- en vo-geschoolde professionals

Je mag zijn zoals je bent

Aandacht voor het zelfvertrouwen

Iedere aanpak is op maat

Tips & adviezen voor thuis

Wat is een thuiszitter?

Een kind wordt een thuiszitter genoemd wanneer het om verschillende redenen niet naar school gaat. Dit kunnen bijvoorbeeld door fysieke of mentale gezondheidsproblemen zijn. Een kind komt niet meer op school en mist daarmee ook de dagelijkse structuur en sociale interacties. Ook krijgen ze vaak niet alle leerstof die ze in de klas wel krijgen. Deze punten allemaal tezamen kunnen ook weer veel spanning met zich meebrengen. Daarom zetten wij ons als Bijzonder Jij in voor deze kinderen.

Komt jouw kind of leerling niet meer tot leren, omdat hij/zij niet meer naar school kan, bijvoorbeeld vanwege een overbrugging naar een gespecialiseerde onderwijsplek en op de huidige school is vastgelopen, neem dan contact met ons op!

Een jongen die aan het begrijpend lezen is
Een jongen die aan het begrijpend lezen is

Begeleiding voor thuiszittende leerlingen

In Almere zijn er jaarlijks steeds meer kinderen en jongeren die om uiteenlopende redenen niet naar school gaan. Deze kinderen missen niet alleen onderwijs, maar ook de structuur en sociale interacties die een schoolomgeving biedt. Bij Bijzonder Jij vinden we dat elk kind recht heeft op ontwikkeling, leren en verbinding! Wij bieden begeleiding en ondersteuning in verschillende fasen om de overgang zo soepel mogelijk te maken en de kans op een succesvolle terugkeer te vergroten. Uiteraard is elke situatie anders en bestaat een traject uit continu afstemmen en is daarmee altijd een flexibel en dynamisch proces.

Heeft jouw kind ondersteuning nodig om weer terug naar school te keren?

Onze onderwijsprofessionals kijken in een intakegesprek met welk aspect op het gebied van leren jouw kind moeite heeft. Bijzonder Jij ondersteunt kinderen om zich weer te kunnen ontwikkelen en waar mogelijk weer terug naar school te keren. Vraag nu een vrijblijvend intakegesprek aan.

Het ondersteuningstraject bestaat uit de volgende fasen

Fase 1: Uit huis

  • Ik ga een vertrouwensband aan met iemand die ik nog niet ken.
  • Ik geef aan hoe ik mij voel en leer te vertellen wat ik nodig heb.
  • Ik hou mij aan de afspraken die er zijn op de praktijk.
  • Ik voel me op gemak in deze setting die anders is dan thuis.

Bijzonder Jij:

  • Bouwt een band op met de leerling en maakt een analyse.
  • Bouwt een vertrouwensband op met de leerling door de leerling te zien en laat stap voor stap ervaren dat leren leuk kan zijn.
  • Brengt het didactisch niveau in kaart.
  • Doet eventueel nader onderzoek (bijvoorbeeld IQ, Sociaal of emotioneel functioneren, executieve functies).
  • Bouwt een vertrouwensband op met de ouders/verzorgers.
  • Deelt uitslagen van onderzoeken met ouders/verzorgers.
  • Heeft contact met andere betrokkene instanties.

Fase 2: Aan het werk

  • Ik ben bezig met schoolse taken en er wordt in kaart gebracht wat ik allemaal al kan en wat er goed gaat. Het is nu ook duidelijk welke stof ik nog ga leren.
  • Als ik moeite heb met het aanpakken van een taak leer ik hoe ik dat kan doen.
  • Als ik moeite heb met concentratie krijg ik hiervoor tools en pas ik deze ook toe.
  • Ik weet dat fouten maken hoort bij leren en kan hier goed mee om gaan.
  • Ik heb in fase 1 geleerd wat ik nodig heb als ik bijvoorbeeld boos of verdrietig ben. In deze fase pas ik dit toe en laat ik zien dat ik hier mee om kan gaan.

Bijzonder Jij:

  • Heeft met ouders en betrokken instanties goed in kaart gebracht waar de leerling staat.
  • Leert leerstrategieën aan.

Fase 3: Doorzetten

  • Mogelijk gaat het zo goed dat ik meer uren naar Bijzonder Jij kom.
  • Er wordt gekeken of ik in een groepje kan om zo met andere kinderen mijn sociale vaardigheden te verbeteren.
  • Ik kan (samen)werken in een klein groepje. Ik kan mij aanpassen aan de andere kinderen als dat nodig is.
  • Ook thuis ga ik verder aan het werk wat ik bij Bijzonder Jij heb op gekregen.  

Bijzonder Jij zorgt ervoor dat:

  • Het werk intensiever wordt, zodat de leerling meer wordt uitgedaagd.
  • Sociale vaardigheden worden geoefend indien nodig.
  • Het aantal uur wordt uitgebreid.
  • Ouders/verzorgers goed worden meegenomen in de stappen.

Fase 4: Terugkeer

  • Het is nu duidelijk wat ik al kan en wat ik nog moet leren. Dit weet de onderwijssetting waar ik kom ook.
  • Ik ga nu kijken bij de onderwijssetting. Dat vind ik misschien spannend, maar ook leuk.

Bijzonder Jij: 

  • Speelt een rol in de terugkeer naar een schoolsituatie, zoals het begeleiden van de leerling, leerkracht en ouders.
  • Zorgt dat de begeleiding kan worden afgebouwd.  

Fase 5: Op school

  •  Ik zit weer op school, soms maak ik nog wel eens een foutje. Dat is heel normaal dat doet iedereen. Ik weet dat dat niet erg is en ik leer er van en zet weer door.

Bijzonder Jij:

  • Bijzonder jij blijft nog even op de achtergrond betrokken. Zijn er nog vragen of is er toch nog wat nodig? Dan zijn wij er! 
Een jongen die aan het begrijpend lezen is
Een jongen die aan het begrijpend lezen is
Een jongen die aan het begrijpend lezen is
Een jongen die aan het begrijpend lezen is
Een jongen die aan het begrijpend lezen is

On track

On track is een unieke en specialistische preventieve aanpak ter voorkoming van thuiszitters in gemeente Almere. Het is gericht op leerlingen die met een kortdurende intensieve ondersteuning (weer) meer tot ontwikkeling kunnen komen binnen de huidige schoolsetting. De leerlingen komen drie ochtenden naar de praktijk van Bijzonder jij waar de schoolse setting wordt nagebootst met lessen in de basisvaardigheden. Dit is een groepje van maximaal vier leerlingen. Op deze manier bieden wij een extra cognitieve interventie en werken we ook aan schoolse vaardigheden en leren/leren. Tijdens de drie ochtenden vindt er behandeling door een orthopedagoog plaats. En indien nodig kan er ook onderzoek worden gedaan gericht naar cognitief, sociaal-emotioneel en executief functioneren. Naast deze drie ochtenden op de praktijk gaat de leerling naar de huidige school. Bijzonder Jij onderhoudt nauw contact met de betrokkene van school, ouders en eventueel andere hulpinstanties. Aan ouders kan er ook ouderbegeleiding worden geboden. Tijdens de laatste fase van het traject krijgt de leerling een individuele begeleider mee naar school, zodat de leerling direct met extra ondersteuning kan toepassen wat ze gedurende het traject al hebben geleerd. Op deze manier zorgen wij voor een goede transfer. Ook de leerkracht wordt meegenomen en zo voorzien van extra handvaten.  Met deze driehoek om de leerling heen wordt er preventief gewerkt om thuis zitten te voorkomen. Uit een eerdere pilot is gebleken dat dit preventieve traject succesvol is gebleken en zo schooluitval is voorkomen.

Voor wie is het on track traject?

Voor leerlingen op de basisschool vanaf groep drie tot en met groep acht die in Almere wonen

Hoe kan ik mijn leerling/kind aanmelden? 

Hoe kan ik mijn leerling/kind aanmelden?
De aanmelding verloopt via de intern begeleider van de school. Zij stemmen af met de betreffende contactfunctionaris van hun eigen bestuur. Wanneer ze toestemming krijgen vanuit het bestuur, sturen zij de aanmelding naar Bijzonder Jij. Bij Bijzonder Jij vindt er een screening plaats en kijken we in welk groepje een leerling past. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de leeftijd. Wanneer we een passende groep hebben gevonden nemen we contact op met de school en volgt er een kennismakingsgesprek.

Wat zijn de kosten? 

Aan dit traject zijn geen kosten verbonden

De school van mijn kind kent het traject niet/ik ben een professional op een school en ik ken het traject niet. 

Schroom niet om contact met ons op te nemen. Dit kan telefonisch op via een contactformulier. We legen u graag meer uit over het traject.

Back on track

Back on track is een interventie gericht op leerlingen in gemeente Almere die recentelijk thuis zijn komen te zitten. Deze leerlingen zijn vastgelopen op hun huidige school of zijn bijvoorbeeld in afwachting van een toelaatbaarheids-verklaring voor het SBO of SO. Zij komen drie ochtenden per week naar onze locatie en zijn daar in een klein groepje van maximaal drie leerlingen samen en krijgen les in de basisvaardigheden van een excellente leerkracht. Op deze manier wordt de schoolse setting nagebootst en hebben de leerlingen ook het onderlinge contact met leeftijdsgenoten die ze moeten missen als ze thuis zitten. Ook leren deze leerlingen weer functioneren in een kleine schoolse setting en de vaardigheden die dit van ze vraagt. Naast dat er intensief gewerkt wordt aan de cognitieve vaardigheden is er ook behandeling van een orthopedagoog. We zien vaak dat deze groep leerlingen een deuk hebben opgelopen in hun zelfvertrouwen. We weten dat het verbeteren van hun zelfbeeld bijdraagt aan betere schoolprestaties en dat ze op deze manier ook weer met vertrouwen op een school kunnen starten. Naast het werken aan het verbeteren van hun zelfbeeld kan deze behandeling ook gericht zijn op bijvoorbeeld emotieregulatie, concentratie of andere belemmeringen die het welzijn en hun leren in de weg zit. Indien nodig kan er ook onderzoek worden gedaan op verschillende gebieden. Ouders wordt ook ouderbegeleiding aangeboden. Bijzonder Jij onderhoudt nauw contact met de betrokkene van (huidige/toekomstige) school, ouders en eventueel andere hulpinstanties. Op deze manier proberen wij deze leerlingen klaar te maken voor een snelle terugkeer naar een onderwijssetting. Wij vinden dat alle kinderen dit verdienen!

Voor wie is het back on track traject?

Voor leerlingen die recentelijk thuis zijn komen te zitten of binnen nu en een aantal weken thuis komen te zitten. 

Hoe kan ik mijn leerling/kind aanmelden? 

De aanmelding verloopt soms via de laatste school waar de leerling op heeft gezeten, maar kan ook via andere betrokkene van de leerling. Zij stemmen af met de betreffende contactfunctionaris van hun eigen bestuur. Wanneer ze toestemming krijgen vanuit het bestuur, sturen zij de aanmelding naar Bijzonder Jij. Bij Bijzonder Jij vindt er een screening plaats en kijken we in welk groepje een leerling past. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de leeftijd. Wanneer we een passende groep hebben gevonden nemen we contact op met de school en volgt er een kennismakingsgesprek.

Wat zijn de kosten?

Aan dit traject zijn geen kosten verbonden

De school van mijn kind kent het traject niet/ik ben een professional op een school en ik ken het traject niet.

Schroom niet om contact met ons op te nemen. Dit kan telefonisch of via een contactformulier. We leggen u graag meer uit over het traject.

 

Een jongen die aan het begrijpend lezen is
intakegesprek begrijpend lezen
Leerkracht stelt effectieve vragen aan de kinderen

Overige informatie

Wil jij jouw kind of leerling aanmelden voor een ondersteuningstraject?

Neem dan contact met ons op. Onze onderwijsprofessionals kijken in een intakegesprek welke ondersteuningsbehoefte jouw kind heeft. Vraag nu een vrijblijvend intakegesprek aan.

 

Veelgestelde vragen over thuiszittende leerlingen

K
L
Hoe meld ik mijn kind of leerling aan?

Omdat elke kind en elke situaties anders is, vraagt elke aanmelding ook een eigen route. Neem via het contactformulier op de website contact met ons op. Wij zullen dan contact opnemen en samen kijken welke stappen er nodig zijn voor de aanmelding.

K
L
Hoe lang is een traject?

Omdat elke kind en elke situaties uniek is kan er geen algemene uitspraak worden gedaan over de duur van een traject. Nadat er een aanmelding is gedaan kunnen we wel samen een inschatting maken, maar uiteraard volgen we de stappen van het kind! En passen we het traject aan wat een kind aan kan.

K
L
Wat zijn de kosten?

Omdat we trajecten op maat aanbieden, kunnen we hier niet een tarief melden. De kosten hangen af van bijvoorbeeld het aantal uur en de duur van het traject.

K
L
Doen jullie ook onderzoek?

Ja, wij doen ook onderzoek. Ook het onderzoek is afgestemd op de hulpvraag. Klik hier voor meer info over de onderzoeken.

Andere bijlessen van Bijzonder Jij

Bijles Rekenen

l

Cito-training

w

Bijles Spelling

Bijles Technisch lezen

i

Bijles Begrijpend lezen