Home » Actieve begeleiding geven aan leerlingen met TOS

Op een actieve, uitdagende en leuke manier
begeleiding geven aan leerlingen met TOS

Hoe kom je tegemoet aan de onderwijsbehoeften van een leerling met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Deze leerlingen zitten namelijk in een reguliere klas en volgen net als alle andere leerlingen de lessen van de leerkracht.

Alleen is er voor hen een extra uitdaging. Leerlingen met TOS hebben in vergelijking met leeftijdsgenoten meer moeite op het gebied van communicatieve redzaamheid en weerbaarheid.

Onderwijsbegeleider legt aan leerling uit waarom rekenen zo belangrijk is

Dit betekent eigenlijk dat deze leerlingen bijvoorbeeld meer moeite hebben met praten of met het begrijpen van taal. Binnen ons onderwijs dat zo talig is ingericht, kan dat best uitdagend zijn! En niet alleen voor de leerling, maar ook voor de leerkracht.

Hoe kun je als leerkracht tegemoetkomen aan al die verschillende behoeften?
Gelukkig kunnen we veel werkvormen inzetten om op een eenvoudige wijze rekening te houden met deze leerlingen. In dit blog geven we hierover een aantal tips.

Leerlingen zijn dol op spelletjes, en wij ook!

Leerlingen zijn bij het spelen van een spel vaak goed gemotiveerd. Daarnaast zijn ze meestal niet eens bewust van het feit dat ze oefenen met het stellen van goede vragen of het leren van nieuwe woorden. Door spellen te spelen breng je de leerlingen op een leuke manier met elkaar in contact en maak je het ook voor de leerlingen met TOS gemakkelijker om in aanraking te komen met verschillende klasgenoten.

Misschien denk je bij eenvoudige bruikbare spelletjes snel aan spellen zoals memory en lotto, om bijvoorbeeld klanken te oefenen of nieuwe woorden aan te leren. Maar wij zetten spellen ook in voor zinsbouwdoelen en communicatieve doelen. Hieronder delen we speltips om je te inspireren en inzicht te geven in wat goed bruikbaar is in de klas.

Speltip 1: Wie is het?

Als je merkt dat de leerling met TOS moeite heeft met het stellen van vragen, kan het goed werken om dit te oefenen met een spel als Wie is het? Hierbij kiezen de spelers een geheime figuur en proberen vervolgens met behulp van ja- en nee-vragen uit te vinden wie de geheime figuur van de tegenstander is.

Buig dit spel ook eens om naar het stellen van vragen over de personen of gebeurtenissen in tekst voor begrijpend lezen. Dat biedt ondersteuning bij het beter begrijpen van de gelezen tekst. Ook heel waardevol voor leerlingen die geen TOS hebben, maar wel moeite hebben op het gebied van begrijpend lezen.

Speltip 2: Rara wat ben ik?

Een spel waarbij kinderen zowel oefenen met het stellen van vragen en het uitbreiden van hun woordenschat is Rara wat ben ik? In dit raadspel trekken de spelers elk een kaart om deze zonder te kijken in de hoofdband te schuiven. Wie aan de beurt is, draait de timer om en stelt ja- of nee-vragen om erachter te komen wat hij of zij is: een dier, voedsel of een voorwerp.

Met dit spel oefenen leerlingen buiten het leren van (mogelijk nieuwe) woorden ook redeneervaardigheden en kritische denkvaardigheden. 

Tip! Ook superleuk en uitdagend voor leerlingen die geen TOS hebben.

Speltip 3: Schermspelen

Schermspelen (ook wel barrier games) zijn spellen waarbij beide spelers iets doen wat ze niet kunnen zien van elkaar. Ze worden van elkaar gescheiden door een scherm in het midden. De beschrijving van een van de spelers leidt de activiteit. Dit kan bijvoorbeeld met afbeeldingen (prenten), maar ook met concreet materiaal zoals LEGO, Playmobil, Duplo, auto’s, etc. Bij deze werkvorm kan op gemakkelijke wijze worden geoefend op het gebied van taal en communicatie. Enkele schermspelconcepten zijn:

  • Op volgorde leggen:
    De speler beschrijft in welke volgorde hij de prenten van een verhaal legt. De andere speler legt dezelfde prenten in dezelfde volgorde neer (zonder dat ze het van elkaar zien). Liggen dezelfde prenten in dezelfde volgorde bij beide spelers?
  • Beschrijven:
    De ene speler heeft een volledige prent en de andere speler een onvolledige prent. De speler met de volledige prent beschrijft wat er moet worden toegevoegd. De andere speler tekent dit erbij. Klopt de prent nu?
  • Route zoeken:
    De ene speler geeft een beschrijving van bijvoorbeeld een route van school naar huis, op een plattegrond. Lukt het om de juiste route aan te geven en te volgen?

Meer weten over TOS en onze begeleiding?

Bijzonder Jij biedt trainingen, bijlessen en coaching aan scholen, ouders en kinderen, zodat het onderwijs voor iedereen toegankelijk en haalbaar is. Lees hier meer informatie over de leerlingbegeleiding die Bijzonder Jij biedt.

Tip! Volg ons via Instagram, Facebook en LinkedIn voor meer ideeën en inspiratie. Daarnaast is het altijd de moeite waard om bij de vele werkbladen te kijken die wij online hebben staan.