Bouwen met LEGO is leerzamer dan je denkt
Back to school!
Na de vakantie is het voor leerkrachten en leerlingen weer even opstarten. Eigenlijk moet heel Nederland weer wennen aan het “normale leven”. Als ik de banners langs de weg zie waarop staat:
De scholen zijn weer begonnen! Voel ik echt dat de zomer erop zit.
Tijdens de eerste lessen na de vakantie probeer ik mijn leerlingen niet direct te bombarderen met nieuwe theorie, doelen, succescriteria, ijsbergmetaforen en andere moeilijke, ingewikkelde stof. Wat ik wel doe? Ik start mijn begeleidingen met LEGO!
Hoe was je vakantie?
We gaan aan de hand van dit prachtige Deense materiaal elkaar beter leren kennen. Zeker bij de start in een nieuw groepje en tijdens de Gouden Weken waar groepsdynamica en groepsvorming centraal staat, is dit een ‘’gouden’’ activiteit.
Als ik leerlingen na de vakantie vraag naar hoe die zes weken geweest zijn, krijg ik korte verhaaltjes: “Vakantie was prima, beetje gamen en zwemmen,” zijn veelvoorkomende antwoorden. De overige leden van het groepje vinden het ook niet mega-interessant om te luisteren naar een ander en ikzelf vind dit ook moeilijk. Zeker omdat ik zo’n 100 verschillende kinderen begeleid in de week. Hoe maak ik dit nou leuk, zinvol en voor iedereen leerzaam?
Bouwen & filosoferen met LEGO!
Ik vraag de leerlingen vaak om een bouwwerk te maken. Ik wil graag een activiteit erin terugzien die ze in de vakantie hebben ondernomen. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen niet tijdens het bouwen al verklappen wat ze bouwen. Daarnaast zet ik een timer van 15 minuten en leg ik hen de opdracht uit: “Over 15 minuten gaat de timer. Als je de timer hoort afgaan doe je de deksel op de doos en zet je je bouwwerk boven op de deksel.” Hiermee voorkom ik dat kinderen doorbouwen tijdens het filosoferen.
Als ik een les begrijpend lezen geef, schrijf ik deze opdracht ook wel op het bord of geef ik het op een brief. Zo testen we meteen de leesvaardigheid. Nadat die timer is afgegaan, de deksel op de doos zit en het bouwwerk boven op de deksel staat, mogen de kinderen filosoferen over het bouwwerk van een ander. De bouwer mag daarbij niet zeggen of het wel of niet klopt. Het niet mogen reageren is al een mooi leerdoel. Na 1 minuut filosoferen mag de bouwer kort uitleggen wat hij of zij heeft gemaakt. Hier komen mooie gesprekken uit.
Is dan bouwen met LEGO leerzaam?
Levert het naast die gesprekken nog meer op? hoor ik een aantal mensen denken. Ik heb regelmatig mailtjes mogen ontvangen van ouders die het nut niet inzagen van deze LEGO-activiteit. Als ik uitleg welke vaardigheden hier doorgaans mee geoefend worden zoals: kennismaking, veiligheid creëren, communicatieve redzaamheid, gericht luisteren, zelfstandigheid, een volledige opdracht ter uitvoering brengen, begrijpend lezen/luisteren, ideeën en gedachten beeldend ‘vertalen’ en zich creatief uiten, komen de meeste ouders hierop terug.
Wees dus niet bang om LEGO in te zetten. En probeer het gewoon eens uit tijdens diverse lessen. Bij Bijzonder Jij gebruiken we LEGO, maar ander bouwmateriaal is ook vaak goed te gebruiken.
Meer weten over leren met LEGO?
Mochten jullie nog vragen hebben, willen sparren of meer kennis op willen doen over het inzetten van materiaal tijdens diverse lessen; Bijzonder Jij biedt trainingen, bijlessen en coaching aan scholen, ouders en kinderen, zodat het onderwijs voor iedereen toegankelijk en haalbaar is.
Lees hier meer informatie over de ondersteuning die Bijzonder Jij kan bieden.
Wie weet tot ziens!