Home » De belevingswereld van kleuters

De belevingswereld van kleuters

De belevingswereld van een kind is een heel andere belevingswereld dan die van de gemiddelde volwassene. Zeker wanneer het gaat om jonge kinderen, zijn deze verschillen groot. Allereerst is het simpelweg leuk om je te verdiepen in de belevingswereld van kinderen, daarnaast kan het ook nog leerzaam zijn. Het vergemakkelijkt de omgang met jouw kind als je meer aandacht hebt voor de manier waarop jouw kind naar de wereld kijkt. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat ieder kind zijn eigen denkwijze en karakter heeft. Enkele jaren geleden werkte ik als leerkracht van groep 1/2. In deze blog geef ik je graag een inkijkje in de gedachtegang van enkele kleuters uit deze kleuterklas.  

De kring van stoelplaatjes

De dag begint met het opstarten van het digibord in mijn kleuterklas. Daar zet ik alvast ons christelijke welkomstlied klaar waar we dagelijks mee beginnen. De kleine houten stoeltjes staan al in de kring, dat had ik gisteren aan het einde van de dag zo achtergelaten. Ik open mijn mailbox. Er is een mail binnen van de moeder van Amber. Amber heeft gisteravond een te enge film gekeken, heeft vannacht door nachtmerries geen oog dichtgedaan en is nu doodop. Haar moeder meldt haar af en ik haal haar stoeltje uit de kring.

Kleuter die de wereld op zijn manier beleeft

Amber heeft het stoelplaatje van het lieveheersbeestje. Er zijn nog 27 andere willekeurige stoelplaatjes over. Rustig kijk ik de kring rond om te bekijken welk plaatje ik het liefst op mijn stoel zou willen; als ik een kleuter was, welteverstaan. De kleuters in mijn klas hebben weleens discussies over hun stoelplaatje.

Zo zijn ze bijvoorbeeld verontwaardigd waarom ik ze een olifantenplaatje heb toebedeeld. Of ze zijn een aardbei en lusten helemaal geen aardbei. Of ze hebben het plaatje van de Russische dwerghamster, maar zijn precies voor dat type hamster allergisch. Ook daar moet je als leerkracht klaarblijkelijk over nadenken. Ik besluit dat ik het liefst het plaatje van de zon zou willen. Door vele mensen met liefde ontvangen worden en altijd warmte uitstralen; wie wil dat nu niet? Ik kijk nog kort mijn taalles door die ik heb klaargelegd voor deze ochtend. We gaan leren over de letter -t-. De -t- van tijd. Tijd voor een bakje koffie en de briefing met mijn collega’s.

Verhalen van kleuters en hun ouders

Mijn parallelcollega Tessa en ik openen de schooldeur. Het is de kleuteringang, maar ouders zijn ook welkom. Nog een beetje slaperig, maar met een glimlach op ons gezicht verwelkomen we de kinderen en hun ouders. Direct komen de verhalen: ‘’Juf! Mijn derde tand is eruit gegaan met het avondeten! Hij zat vast in een stuk bloemkool!’’, ‘’Juffrouw! Weet je hoe deze Barbie heet? Ze heet Barbie, dat wist jij nog niet hè!’’, ‘’Juf Jorien! Ik ben door mijn grote zus naar school gebracht. Ze wilde dat eigenlijk niet, maar ze moest. Mama had te veel hoofdpijn na een feestje bij tante Dinie gisteren.’’

Afscheid nemen en welkomstlied

Marcello zit al netjes op zijn stoeltje. Het is het stoeltje met het plaatje van een ondefinieerbare planeet. Marcello kan prima afscheid nemen, de moeder van Marcello duidelijk niet. Ik complimenteer Marcello dat hij al zo goed gedag tegen zijn moeder heeft gezegd en kijk zijn moeder met een veelzeggende blik aan. Ze begrijpt het en verlaat het lokaal. De kinderen zingen luidkeels mee met het welkomstlied dat ze inmiddels kunnen dromen. Als Amber nou dáárover gedroomd had, zou ze nu gezellig bij ons in de klas zitten.

Lachen en leren: op avontuur met de letter -t-

De kinderen zien de letterkaart van de letter -t- al liggen. Meerdere kinderen roepen de letter enthousiast door de klas. Ze zijn trots dat ze de letter al kennen. In het zogenoemde ‘’Alfabetboek’’ zoeken we naar alle getekende voorwerpen en personen die met de -t- beginnen. Johannes roept dat ik in mijn mok moet kijken die ik in mijn hand heb. Ik kijk hem verbaasd aan en vraag hoe hij daarbij komt. ‘’Nou juf, volgens mij drink jij t-hee!’’ De klas en ik moeten lachen om zijn scherpe opmerking. Het is tijd om te kiezen voor het vrij spelen in de klas. ‘’De aardbei’’ mag vandaag van mij als eerste kiezen. Ze kiest voor de bouwhoek en roept dat ze daar een hele hoge toren gaat maken. ‘’Toren begint toch met de letter -t-, juf?’’ Ik bevestig dit en moedig haar aan om dan ook een mooie ”t-rap’’ in de ‘’t-oren’’ te maken.

Onverwachte letterinterpretatie

Tijdens het spelen in de klas roep ik Dennis nog even bij me. Ik wil checken of hij de letter -t- na de les van zojuist wel herkent. Nieuwsgierig steek ik een kaartje met de hoofdletter -T- de lucht in: ‘’Welke letter is dit, Dennis?’’ Ik zie hem moeilijk kijken en ik begin aan de kwaliteit van mijn letterles te twijfelen. Ineens roept hij: ‘Hmm… Dat is toch dat ding waaraan God is doodgegaan?!’’

Meer weten over de belevingswereld van een kleuter?

Vind je het weleens lastig om inzicht te krijgen in de belevingswereld van jouw kind?Bij Bijzonder Jij begeleidt een heel team van onderwijsspecialisten dagelijks vele kinderen. We hebben de kennis en kunde om kinderen op passend niveau en binnen hun persoonlijke interessegebied te laten leren. Hier spelen wij op in door bijvoorbeeld gebruik te maken van activerend en bewegend leren. Bij ons staat leren met plezier hoog in het vaandel. Voel je vrij om eens een kijkje te nemen op onze website www.bijzonderjij.nl of onze social media.