Home » Flitsbezoek: “Hoe krijg ik mijn leerlingen nog aan het werk?”

Flitsbezoek:
“Hoe krijg ik mijn leerlingen in de middag nog aan het werk?”

Ik (Michèlle Duijvis, onderwijsadviseur) mag een aantal keren per jaar flitsbezoeken doen bij leerkrachten op verschillende basisscholen naar aanleiding van het implementeren van GRRIM in de lessen. De directie staat hier helemaal achter en ook het opleiden van leerkrachten om samen met mij de flitsbezoeken te doen is natuurlijk erg waardevol.

Ik vind het elke keer een feestje om het te mogen doen. Maar dat gezegd hebbende, voel en hoor ik die dagen vooral dat de leerkrachten het zelf elke keer weer spannend vinden.

Flitsbezoek

Wat is een flitsbezoek?

De insteek van de bezoeken is het bewust bezig zijn met de les. Jouw onderwijs, kennis en informatie overdragen aan de leerlingen, of er lampjes gaan branden in die hoofdjes, hetgeen waar je toch juf of meester voor bent geworden? Samen even de tijd nemen, naast alles wat er dagelijks van je gevraagd wordt, om er met elkaar over te sparren. Toch hopen de meeste leerkrachten dat zo’n flitsbezoek aan zijn/haar deur voorbijgaat.

Herkenbaar?

Voor zo’n dag flitsbezoeken maken we een rooster en verspreiden we de bezoeken over de hele dag. Vooral de leerkrachten die in de middag pas aan de beurt zijn, zijn vaak not amused.

Ik hoor dan de vragen: “Hoe krijg ik mijn leerlingen in de middag nog aan het werk?”, “Ik doe altijd iets van knutselen in de middag, dus hoe ga ik nu een instructie geven?” of “Kan ik niet ruilen met iemand anders?”

Bij elk onderdeel van de dag is er een mogelijkheid om een (korte) instructie aan de leerlingen te geven. Zelfs bij een knutselles, het maken van de rij voor het buitenspelen, de stoel in de kring zetten en vele andere dagelijkse activiteiten. Dit is alleen even out-of-the-box-denken.

Praktijkvoorbeeld van een flitsbezoek

Op de planning staat dat ik om kwart voor 2 in de middag bij een juf langskom. Deze juf laat in de ochtend vallen dat ze crea op de planning heeft staan, maar graag haar spellingles wil laten zien.

De leskeuze is aan de leerkracht

Voor een flitsbezoek is het niet nodig om je planning om te gooien. Ik zie overal de mate van instructie en het inzetten van GRRIM. De keuze is aan de juf en die wil graag alles wat ze tot nu toe heeft geleerd toepassen in de spellingles. Natuurlijk helemaal prima! Maar, de juf laat ook nog even vallen dat ze bang is dat kinderen op dit tijdstip van de dag geen zin hebben in een spellingsles. Dus of ik echt iets goeds zou kunnen zien, is maar de vraag.

GRRIM-fasen toepassen

Om kwart voor 2 zit ik samen met een andere leerkracht van de school in de klas en de juf begint net. Ik merk meteen dat ze goed over deze les heeft nagedacht. De les heeft ze voorbereid om zowel de fasen en stappen van GRRIM te doorlopen, als te zorgen dat de leerlingen gemotiveerd zijn bij haar doel/les.

De juf heeft als doel om werkwoorden in de verschillende vormen te oefenen. Bijvoorbeeld de werkwoord ‘kleuren’ en ‘gooien’. Haar uitleg maakt het doel voor de leerlingen duidelijk en de ik-fase en wij-fase worden doorlopen.

Ze heeft voor de werkvorm in de jullie-fase een bak met dobbelstenen mee en zet deze op tafel. De kinderen vinden het meteen erg interessant en willen natuurlijk gelijk weten wat de bedoeling is. De nieuwsgierigheid is direct aanwezig.

Werkwoorden dobbelen

Voor groep 5 t/m 8

De juf legt uit dat ze in tweetallen met een dobbelsteen en een blad met werkwoorden aan de slag gaan. Hierop staat onder andere dat als je 1 gooit, je de hij-vorm van het werkwoord moet opschrijven. Als je 2 gooit, de ik-vorm enzovoorts. Ze doet eerst een aantal woorden voor op het bord.

Daarna maken ze de tweetallen en kunnen de kinderen samen aan de slag met een blad met werkwoorden en de dobbelstenen.

En wat is het resultaat?

Allemaal enorm gemotiveerde en taakgerichte leerlingen! Ze zijn aan het dobbelen, aan het overleggen, ze stellen vragen en zijn vooral aan het stoeien met de werkwoorden. De juf die op voorhand de vraag “hoe krijg ik mijn leerlingen in de middag nog aan het werk?” aan zichzelf stelde, loopt trots rond en helpt haar leerlingen waar nodig. Maar ze geniet vooral van deze betrokken kinderen, die allemaal doelgericht bezig zijn!

Leerkuil voor de leerkrachten

Natuurlijk ben ik alleen maar trots op dit soort momenten. Hoe spannend de observaties ook zijn. Je gaat als leerkracht weer eens iets anders proberen en haalt daar vaak succes uit. Voor jezelf, maar zeker ook voor de leerlingen! Ook wij, als professionals, moeten zo af en toe die leerkuil in (ook al vinden we dat geen pretje) net als we van onze leerlingen verwachten.

Leerkuil van Bijzonder Jij

Meer over instructies geven met GRRIM of flitsbezoeken?

Wil je als leerkracht of met je hele team aan de slag met bijvoorbeeld de directe instructie, een stukje GRRIM en/of door middel van lesbezoeken samen het onderwijs voor onze leerlingen nog een stukje beter maken? Neem dan contact op met ons en wij kijken samen met jou wat we op maat kunnen betekenen!

Tip! Volg ons via Instagram, Facebook en LinkedIn voor meer ideeën en inspiratie. Daarnaast is het altijd de moeite waard om bij de vele werkbladen te kijken die wij online hebben staan. 

Download nu gratis