Home » Hoe betrokken ben jij als ouder, thuis en op school?
Hoe betrokken ben jij als ouder, thuis en op school?
Weet je waar ze op school mee bezig zijn? Weet je wat ze hebben geleerd of waar ze moeite mee hebben? Weet je hoe je kind alle nieuwe invloeden ervaart?
Het is belangrijk om als ouder aandacht te geven aan de ontwikkeling en het leerproces van een kind. Niet alleen thuis, maar ook op school. Waarom? Het draagt bij aan het algehele welzijn en succes van een kind, zowel in het leerproces als in hun sociale en emotionele ontwikkeling. In deze blog vertellen we je wat ouderbetrokkenheid is en hoe je als ouder meer betrokken kan zijn.
Wat is ouderbetrokkenheid?
Ouders die betrokken zijn, motiveren en stimuleren hun kind meer en dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling. Dit noemen we ouderbetrokkenheid! Je hebt ouderbetrokkenheid thuis en ouderbetrokkenheid op school.
Ouderbetrokkenheid thuis
Ouders die thuis betrokken zijn, zorgen dat hun kind huiswerk maakt en leert voor de toetsen. Ook zorg je als ouder dat het kind de juiste begeleiding krijgt. Je hebt interesse in het onderwijs van het kind, zowel op school als thuis.
Ouderbetrokkenheid op school
De ouderbetrokkenheid op school gaat meer om het vrijwillig mee helpen en meedenken met de schoolse activiteiten, bijvoorbeeld deelnemen aan ouderavonden en rapportbesprekingen of zitting hebben in de medezeggenschapsraad, oudercommissie of schoolbestuur.
Een sterke ouderbetrokkenheid zowel thuis als op school heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, de motivatie en de leerprestaties van het kind.
Hoe kun je je als ouder meer verdiepen en meer betrokken maken?
Er zijn verschillende, simpele manieren om meer betrokken te zijn bij het leerproces van je kind.
- Elke dag een praatje maken over de schooldag.
- Elke dag checken hoe de planning eruitziet, is er huis- of leerwerk voor morgen.
- Op de hoogte zijn van alle e-mails die verstuurd worden naar ouders.
- Cijfers checken en bijhouden in het schoolsysteem.
- Zorgen voor een fijne relatie tussen jou en de leerkracht.
- Je kunt als ouder de school op te hoogte brengen van wat jij van hen verwacht. Bijvoorbeeld bij vervelende situaties, conflicten etc.
- Als er verontrustende cijfers zijn gehaald, kun je je kind vragen wat hiervan de oorzaak is. Zo nodig kan hij/ zij dit aan de leerkracht vragen en het terugkoppelen aan jou.
Hoe combineer je ouderbetrokkenheid met het drukke gezinsleven?
Hier zijn enkele korte tips om ouderbetrokkenheid te combineren met je gezin:
- Plan vaste momenten: Creëer vaste tijden voor schoolwerk of gesprekken met je kind.
- Wees aanwezig: Laat je kind weten dat je er altijd voor hen bent, zelfs als je druk bent.
- Doe samen activiteiten: Combineer leren met spel of hobby’s die het hele gezin leuk vindt.
- Vraag naar hun dag: Toon oprechte interesse in wat ze op school hebben geleerd.
- Maak leren leuk: Betrek het hele gezin bij leerzame spelletjes of uitstapjes.
Zo houd je een goede balans tussen betrokkenheid en het gezinsleven!
Een voorbeeld uit de praktijk
Hieronder lees je hoe een ouder van 4 kinderen ouderbetrokkenheid combineert met het gezin.
Over dit gezin
Deze ouder heeft 4 kinderen in de leeftijd van 3-13 jaar. Het is een druk gezin, waarin één (3 jaar) naar de peuterspeelzaal en de kinderopvang gaat, twee (7 en 10 jaar) gaan naar de basisschool en één (13 jaar) gaat naar het VO. Verschillende geslachten en verschillende leeftijden maken het verschil in het gezin.
De jongste, een meisje, doet het hartstikke goed op de peuterspeelzaal en op de kinderopvang. Ze is heel sociaal, altijd vrolijk, praat voor 10 en is heel zelfstandig.
De twee jongens redden zich goed op school, maar zijn ook heel verschillend. Eén is ook heel sociaal, net als zijn zusje. Hij maakt makkelijk vrienden met iedereen, vindt het fijn om met anderen te praten en kan goed zijn emoties benoemen. De ander is wat meer op zichzelf en praat liever niet over zijn emoties. Hij kan ze moeilijk reguleren en dat botst soms op school met leerkrachten of met klasgenoten.
De oudste, een meisje, is vooral gericht op zichzelf nu ze op het VO zit. Ze houdt niet van school, vindt de klasgenoten, maar irritant en wil liever geen huis- en leerwerk maken.
Wat doet deze ouder om betrokken te zijn?
Om te zorgen dat de kinderen een zo goed mogelijke leerzame ontwikkeling doormaken op school, heeft deze ouder ervoor gekozen om zitting te nemen in de oudercommissie en om de functie van penningmeester te vervullen.
Deze ouder vindt het belangrijk om op de hoogte te zijn van de gang van zaken op school, vooral voor haar zoon van 10. Ze onderhoudt goed contact en zorgt voor een sterke samenwerking tussen haar en de leerkracht.
Wanneer er een akkefietje of discussie is geweest, is zij daar graag van op de hoogte aan het einde van de dag. Zo kan ze hierover praten met haar zoon en zijn kant van het verhaal horen. Ze kan hem dan helpen met zijn emoties te uiten en ook uitleggen als hij dingen niet helemaal juist heeft begrepen. Ook neemt zij dat moment om hem te leren hoe hij beter om moet gaan met zijn emoties. Zij vindt het namelijk belangrijk dat hij zijn waarden en normen toont. Voorbeelden hiervan zijn excuses aanbieden als hij fout is geweest, niemand aanraken zolang jij niet bent aangeraakt en praten in plaats van boos worden.
De andere jongen is niet zo goed in het vak ‘taal’. De ouder volgt altijd zijn cijfers en zodra hij een cijfer haalt, lager dan een 6 maakt zij contact met zijn leerkracht. Ze wil dan graag weten welke fouten zijn gemaakt en wat ze met hem kan oefenen om voor de volgende toets een beter cijfer te halen.
De oudste heeft nooit zin om met school bezig te zijn en daarom volgt de ouder vaak haar rooster, haar huiswerk en haar cijfers. Zo blijft de ouder op de hoogte en kan zij aan de bel te trekken wanneer dat nodig is. Daarnaast helpt ze haar met haar huiswerk.
Tenslotte zit deze ouder iedere maand bij een oudercommissievergadering en helpt ze met de organisatie van activiteiten op school.
Deze ouder heeft er heel veel plezier in. Maar er zijn vele andere manieren om als ouder betrokken te zijn. Hoe zorg jij dit schooljaar voor je ouderbetrokkenheid?