Veel onvoorspelbaarheid in het onderwijs
Ondanks dat we dit jaar geen complete lockdowns hebben gehad, is het ook weer een jaar vol onvoorspelbaarheid geweest. Door alle (en telkens wisselende) quarantaineregels was er vaak veel onduidelijkheid en weinig structuur. Kinderen zaten thuis omdat zijzelf of iemand in het gezin corona had. Of groepen kinderen uit een klas, een hele klas of zelfs hele scholen kregen thuisonderwijs. Al deze onvoorspelbaarheid is vooral spannend bij speciale gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als je kind jarig is, want wat als… je zelf in quarantaine zit? Of als de klas of de leerkracht er niet is?
Elke school heeft keihard gewerkt om een manier te vinden om toch de veiligheid en continuïteit te bieden, en om het beste uit de kinderen te halen. Maar dit neemt niet weg dat het allemaal grote en onvoorspelbare veranderingen zijn geweest. En misschien wel nog meer dan toen we allemaal in een lockdown zaten. Deze veranderingen hebben invloed op ons allemaal. Ook op de kinderen. Kinderen houden van nature van regelmaat en voorspelbaarheid. En dat was afgelopen jaar een grote uitdaging.
Alle kinderen gaan nu weer naar school en langzaam lijkt de rust weer weder te keren. Toch hebben de afgelopen jaren een weerslag gehad op het welbevinden van kinderen en veel veerkracht van ze gevraagd.
Sociale leven
De onvoorspelbaarheid zat voor de kinderen niet alleen in het ontbreken van de standaard structuur op school, maar dit was ook terug te merken bij de clubjes van de kinderen. Zo konden trainingen en bijeenkomsten (onverwachts) niet doorgaan. En een hele poos kon er geen sport meer binnen worden beoefend. Toen de activiteiten weer op gang kwamen, kon je als kind nog in spanning zitten of je erbij kon zijn… want wat als je dan juist corona had?
Hoe gaan de kinderen om met onvoorspelbaarheid?
Elk kind is uniek en elk kind gaat ook op zijn/haar eigen manier om met een onvoorspelbare periode. Het ene kind past zich makkelijk aan de situatie aan en pakt de draad zo weer op na een verandering. Het andere kind heeft hier meer moeite mee. Ook de duur van onvoorspelbaarheid is van invloed op de veerkracht van een kind. Het schakelen kost tijd en ook ergens een eigen plekje weer vinden kost energie.
Nu komt er weer een groot moment aan, namelijk het einde van het schooljaar.
Het einde van een schooljaar brengt ook vaak wat onrust met zich mee. Veel vragen die soms nog een lange tijd onduidelijk zijn. Welke leerkracht krijgen ze volgend jaar? En misschien gaan ze wel naar de middelbare school. Of ze zitten al op de middelbare school en voelen ze extra druk omdat ze horen of voelen dat ze nog “veel moeten inhalen”. Allemaal onzekerheden die invloed kunnen hebben op het gedrag van een kind.
Veranderingen creëren vaak onrust, zo ook in een klas. Dit kan invloed hebben op het gedrag van je kind. Misschien merk je wel dat je kind moeilijker in slaap komt, of heeft het een terugval in zindelijkheid. Of je kind komt bozig uit school.
Hoe kan je je kind dan helpen?
Wees je bewust van wat de afgelopen jaren van je kind heeft gevraagd. Wees je ervan bewust dat het gedrag niet naar jou toe gericht is, maar een uiting van een onderliggende emotie. Het kan helpend zijn om daar waar mogelijk overzicht en structuur te bieden.
Tip 1, Maak een afsprakenkalender
Maak samen met je kind een kalender waarin je de afspraken zet. Vaak is het tegen het einde van het schooljaar ook drukker met afspraken. De laatste kinderfeestjes worden gevierd en feestjes worden ook “alvast” gevierd (voor de kinderen die in de vakantie jarig zijn). En natuurlijk ook afsluitingen van het jaar met (sport)clubjes, die gelukkig allemaal weer kunnen plaatsvinden. Door dit samen op kalender te zetten, kan dit zorgen voor wat meer rust en overzicht.