Home » Samen zijn we 10!

Samen zijn wij een 10!

Het is makkelijk; even een werkblad uitprinten en ga maar aan de slag. Zo kun je iedere dag even kijken hoe het automatiseren van de verliefde harten gaat.

Maar hoe zit het met de motivatie? Haal je eruit wat erin zit wanneer je de opmerking te horen krijgt: “Juf, moet ik nou weer een rekenblad maken om te oefenen met de verliefde harten?”

Leerlingen die verliefde harten buitenspelen

Samen in beweging

Tijdens mijn lessen probeer ik de leerlingen scherp te houden. Niet alleen door rekenvragen te stellen, maar juist door letterlijk in beweging te komen. Wist je trouwens dat beweging tijdens het leren de hersenen stimuleert? Er komt meer bloed en zuurstof in de hersenen waardoor de informatie makkelijker beklijft (Alette Schoenmaker, 2013).

Niet alleen de hersenen gaan aan, maar ook de aandacht van mijn leerling staat 100% aan. Wanneer ze op de planning “bewegen” zien staan, weten ze voldoende. We gaan aan! Zelf vind ik het erg lastig om stil te zitten, dus ik doe graag met ze mee. ?

Hoe gaan we te werk?

Voordat we beginnen met de opdracht, bespreken we het doel. Is het doel helder en hebben we van tevoren ingeschaald hoeveel we eigenlijk al weten? Dan kunnen we beginnen. Met mooi weer ga ik graag naar buiten. Naast een leuke opdracht, is vitamine D natuurlijk ook welkom!

De ene keer heb je meer materiaal nodig dan de andere keer. Een van mijn favorieten is: de verliefde hartenrace! Verspreid binnen een gebied de 10 harten. Wanneer je de harten een beetje verstopt, maak je het gelijk uitdagender.

Nu is het de beurt aan mijn leerlingen. Ieder duo krijgt een stapeltje harten. Ga met je maatje op zoek naar de harten die verliefd zijn. Verliefd? Juist, dan zijn ze samen 10!

“Iedereen klaar? 3… 2… 1… rennen maar!”

Flitskaarten - Verliefde harten

Voor groep 3 t/m 5

En als een speer gaan ze aan de slag. Vol enthousiasme zie je ze rennen, overleggen, zoeken en vinden. Hoe gaaf is het voor mij, als juf, om mijn leerlingen te zien stralen tijdens het leren. Mijn hart smelt!

Om het nog uitdagender te maken, kun je het element “tijd” toevoegen. Dat was deze keer niet nodig. Nadat alle harten elkaar gevonden hadden, maakten we een rondje. Stralende gezichten met een lach van oor tot oor, vertelden mij welke harten een setje zijn.

“Juf, dit was de leukste les ooit!” ‘’Waarom?’’ “Normaal gesproken wil op school niemand met mij samenwerken. Vandaag wilde Pietje met mij samenwerken. Dat vond ik zo fijn!” ‘’Zeg Pietje, kun jij vertellen hoe de samenwerking ging?’’ “Ik vond het super, juf. We luisterden naar elkaar en we hadden allebei snelle schoenen aan! Zo konden we de harten snel vinden.” ‘’Wat fijn dat jullie zo goed hebben kunnen samenwerken!’’

Naast het oefenen met de rekenvaardigheden, heeft deze opdracht ook de harten van de leerlingen bereikt door te voelen dat je er ook mag zijn. ?

Bijlesdeskundige Demi geeft verliefde harten aan leerlingen

Meer weten over onze rekenbegeleiding?

Mochten jullie nog vragen hebben, willen sparren of meer kennis op willen doen over het inzetten van materiaal tijdens diverse lessen; Bijzonder Jij biedt trainingen, bijlessen en coaching aan scholen, ouders en kinderen. Zo wordt het onderwijs voor iedereen toegankelijk en haalbaar. Lees hier meer informatie over de ondersteuning die Bijzonder Jij kan bieden.

Wie weet tot ziens!

Download nu gratis