De werkhouding van je kind verbeteren doe je zo

Hoe kun je de werkhouding van je kind verbeteren? Ieder kind werkt op zijn eigen manier aan de schoolopdrachten. Met 4 simpele stappen kun je jouw kind vaardigheden aanleren om zelfstandig een taak te volbrengen.

Stap 1. Wat moet ik doen?

Ik zoek de bladzijde op die ik moet maken en lees de opdracht. Daarna zeg ik hardop wat ik moet doen. Dat helpt mij om er een plaatje van te maken in mijn hoofd.

Bijvoorbeeld:

Ik moet spelling bladzijde 48 opdracht 1 en 2 maken. De eerste opdracht is een invuloefening. Daar moet ik kiezen tussen ng of nk. Bij de tweede opdracht moet ik de woorden met ng en nk inkleuren en in de juiste rij schrijven.

Stap 2. Hoe ga ik het doen?

Ik pak alle spullen die ik nodig heb voor deze opdracht. Daarna denk ik na of ik dit al eens eerder heb gedaan of dat ik iets nieuws ga oefenen. Vervolgens maak ik een plan van aanpak.

Bijvoorbeeld:

Ik heb een schrijfpotlood, gum en kleurpotloden nodig. De spellingafspraak van ng en nk ben ik vergeten. Ik ga eerst deze spellingsafspraak opzoeken in mijn boek. Daarna kijk ik het instructiefilmpje van juf. Als ik daarmee klaar ben start ik met opdracht 1. Ik spreek het woord uit en maak het langer. Hierdoor hoor ik of het met de ng of de nk geschreven moet worden. Als ik een woord heb gehad zet ik er een streepje onder. Deze manier pas ik ook toe bij opdracht 2.

Stap 3. Ik ga aan het werk

Ik bedenk hoelang ik geconcentreerd aan deze opdrachten kan werken en zet een timer. Als de tijd voorbij is neem ik een korte pauze of beweeg ik even. Als ik iets niet snap sla ik het even over en ga ik door met de volgende opdracht of vraag ik hulp. Tussendoor check ik of ik nog op de goede weg ben.

Bijvoorbeeld:

Ik ga 30 minuten alleen aan mijn spelling werken. Bij opdracht 1 snap ik de tweede vraag niet. Ik ga door naar vraag 3 want die kan ik wel. Na de opdracht loop ik alle woorden die ik heb geschreven even na. Ik zie dat ik er een heb overgeslagen en die vul ik alsnog in. Ik probeer 30 minuten op mijn werk te blijven focussen. Mijn vragen bewaar ik voor straks. Als mijn broertje begint te kletsen negeer ik hem.

Stap 4. Ik controleer mijn werk

Ik kijk of ik mijn werk heb gemaakt zoals ik in stap 2 bedacht heb. Daarna check ik het resultaat.

Bijvoorbeeld:

Stel jezelf de volgende vragen.

  • Heb ik alles gemaakt?
  • Heb ik netjes gewerkt en ben ik tevreden over het resultaat?
  • Ik loop alle woorden nog even na op de juiste spelling.

Ondersteuning nodig om de werkhouding van je kind te verbeteren?

Bijzonder Jij biedt begeleiding aan kinderen om weer plezier te krijgen in het leren. Ook geven onze begeleiders leuke tips voor thuis! Lees meer informatie over de ondersteuning bij leren die Bijzonder Jij kan bieden.