Home » Bijles » Rekenen

Bijles Rekenen

Alle bijlessen rekenen worden gegeven door onderwijsprofessionals van Bijzonder Jij. Ze helpen kinderen met leren rekenen en hun rekenmoeilijkheden te overwinnen, zodat ze weer plezier krijgen in rekenen en meekomen in de klas.

Volg een bijles rekenen bij Bijzonder Jij

Heeft jouw kind moeite met rekenen? De rekenbijlessen van Bijzonder Jij worden gegeven door onderwijsprofessionals die gespecialiseerd zijn in het schoolvak rekenen. Al onze bijlessen worden op onze warme en huiselijke locatie gegeven. Wil je weten wat wij voor jouw kind kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Iedere bijles start met een intakegesprek. Met een intakegesprek maak jij en jouw kind kennis met onze onderwijsprofessional en wordt er gekeken op welk rekenaspect jouw kind uitvalt; begripsvorming, rekenstrategieën, automatiseren of plan van aanpak en controle.

Plan een vrijblijvend intakegesprek of bel naar 036 536 9396.

Gratis intakegesprek

Ervaren bijlesprofessionals

Je mag zijn zoals je bent

Iedere aanpak is op maat

Tips & adviezen voor thuis

Aanbod

Wat we bieden

Gratis rekenwerkbladen

Doe het zelf.
Download gratis onze werkbladen voor rekenen.

 

Rekenboeken

Doe het zelf.
Ga aan de slag met onze digitale rekenboeken. 

Trainingen op locatie

Bijzonder Jij doet het.
Kom op onze warme en huislijke locatie om het beste uit jouw kind te halen. Met tips & adviezen.

Jongen krijgt rekenbijles bij Bijzonder Jij
Jongen krijgt rekenbijles bij Bijzonder Jij

Wat is rekenen?

Rekenen is getallen begrijpen.

Reken is een essentiële vaardigheid in het dagelijks leven, omdat het wordt gebruikt in allerlei situaties, zoals bij het doen van boodschappen, het aflezen van de tijd, het omgaan met geld en het oplossen van alledaagse problemen zoals een recept aflezen tijdens het koken. Rekenen is een van de hoofdvakken op de basisschool. Het hoofddoel van dit vak is dat kinderen de wereld om hen heen in getallen leren begrijpen (‘functionele gecijferdheid’). Onderdeel hiervan zijn bijvoorbeeld de basiswerkingen zoals plus, min, delen en keer.

In het moderne rekenonderwijs is er ook veel aandacht voor het rekenproces, -begrip en daarmee voor rekenstrategieën, zoals splitsen, rijgen en analogie. Kinderen leren relaties leggen, eigenschappen en regels van en tussen getallen ontdekken en toepassen. 

Het is belangrijk dat kinderen weten welke strategie nuttig is om toe te passen en dat ze de strategie juist toepassen in een betekenisvolle situatie. Denk aan een verhaalsom waaruit een kind de juiste som weet te halen en deze som kan uitrekenen door een geleerde strategie toe te passen.

Rekenen is ook

  • een plan kunnen bedenken:
    Op welke manier ga ik deze som uitrekenen?
  • kunnen schatten:
    Wat is het antwoord ongeveer?
  • jezelf controleren:
    Klopt het antwoord wel? Hoe weet ik dat zeker?​​

Heeft jouw kind moeite met rekenen?

Dan kunnen rekenbijlessen of huiswerkondersteuning van Bijzonder Jij helpen. Onze onderwijsprofessionals oefenen dan samen met jouw kind om de lesstof onder de knie te krijgen. Meld je aan voor een vrijblijvend intakegesprek.

Rekenen op de basisschool

In groep 3 t/m 8 rekenen oefenen.

In elke groep oefenen de kinderen rekenen en leren nieuwe bewerkingen en rekenstrategieën:

Groep 3

De kinderen maken kennis met getallen tot 20 en het leren van de getallenlijn. Zij oefenen met splitsen en plus- en minsommen tot 20 door middel van onder andere rekenstrategieën ‘rijgen’ en ‘via het tiental’. Daarnaast maken ze kennis met eenvoudige vormen en ruimtelijke begrippen. Lees meer over rekenen in groep 3.

Groep 4

In groep 4 wordt de kennis uitgebreid met optellen en aftrekken tot 100. Aan kinderen wordt de getallenlijn tot 100 aangeboden en gebruikt om plus-, minsommen tot 100 uit te rekenen. De rekenstrategieën ‘rijgen’ en ‘analogie’ worden dan gebruikt. Verder maken de kinderen kennis met de tafels van vermenigvuldiging tot en met 10 en de omgekeerde bewerking delen. Daarnaast worden de rekendomeinen meten, gewicht, lengte en tijd geïntroduceerd. Lees meer over rekenen in groep 4.

Groep 5

Aan kinderen wordt de getallenlijn tot 1000 aangeboden en gebruikt om plus, min en vermenigvuldigsommen tot 1000 uit te rekenen. Ook de deeltafels tot 100 komen aan bod. De rekenstrategieën ‘rijgen’ en ‘analogie’ worden dan gebruikt. Verder wordt er aandacht besteed aan het automatiseren van de tafels en leren kinderen de onderlinge relaties tussen vermenigvuldigen en delen. Daarnaast wordt de kennis betreft meetkunde uitgebreid met het bereken van de oppervlakte en omtrek.  Lees over rekenen in groep 5.

Groep 6

Aan de kinderen wordt de uitspraak en notatie tot 100.000 aangeboden en toegepast. Daarnaast worden de procenten, decimale getallen en breuken geïntroduceerd. Ook maken kinderen kennis met vermenigvuldigen van grote getallen. En bij het domein meetkunde komt er inhoud en temperatuur bij. Lees meer over rekenen in groep 6.

Groep 7 & Groep 8

Aan de kinderen wordt de uitspraak en notatie tot 1.000.000 aangeboden en toegepast. Wiskundetaal, contexten en de zogeheten toepassingsgebieden staan centraal. De kinderen verdiepen hun kennis van procenten, breuken, kommagetallen. Er wordt ook aandacht besteed om de kinderen voor te bereiden op het voortgezet onderwijs door het oplossen van meer complexe probleemstellingen. Lees meer over rekenen in groep 7 of rekenen in groep 8.

In elke groep wordt op niveau verhaalsommen aangeboden om de geleerde kennis toe te passen in een betekenisvolle context. 

Ervaart jouw kind rekenmoeilijkheden?

Onze onderwijsprofessionals kijken in een intakegesprek met welk rekenaspect jouw kind moeite heeft. Bijzonder Jij ondersteunt kinderen om bewerkingen en rekenstrategieën onder de knie krijgen. Boek nu een vrijblijvend intakegesprek in.

Kinderen spelen om te leren met ligretto

Rekendidactiek van Bijzonder Jij

Bewegend leren, vertaalcirkel, handelingsmodel en drieslagmodel.

Met de rekenbijlessen en huiswerkbegeleiding hanteert Bijzonder Jij verschillende werkvormen zoals bewegend leren en de vertaalcirkel. Daarnaast zetten we didactische modellen zoals het handelingsmodel en drieslagmodel in. Dit alles wordt volledig afgestemd op de onderwijsbehoeften van een kind.

Bewegend leren

Bewegend leren is een bewezen effectieve manier voor het oefenen van basisrekenvaardigheden, omdat beweging de hersenen stimuleert. Een voorbeeld is: getallenlijn springen. Door naar getallen te springen ervaart een kind het verschil tussen tientallen en eenheden. Een grote sprong is 10, een hupje is 1. Ook schuilt er een competitief element in bewegend leren. Bijvoorbeeld door een rekenestafettebaan te doen is een kind meer gemotiveerd en betrokken om een som snel uit te rekenen. 

Vertaalcirkel

De vertaalcirkel wordt ingezet om kinderen te helpen rekenbegrippen beter te begrijpen door ze in verschillende contexten en vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. We helpen een leerling te onderzoeken waarom nu juist die som bij dat verhaal hoort. Er wordt gewerkt vanuit een verhaalsom en rekenvraag. Het doel is de rekentaal en informatie te herkennen die je nodig hebt om de rekenvraag te beantwoorden. 

Handelingsmodel

Door te onderzoeken waar het kind zit in het handelingsmodel weet de begeleider hoe die de juiste ondersteuning kan bieden op dat moment. Het handelingsmodel bestaat uit vier niveaus: 

1. Concreet handelen: hier ga je met het kind met concrete materialen en situaties uit de dagelijkse praktijk aan de slag. Bijvoorbeeld het tellen van appels of het verdelen van snoepjes.
2. Modelmatig handelen: hier bied je het kind een getallenlijn, rekenrek, tekening aan om een rekenprobleem op te lossen. Bijvoorbeeld het maken van sprongen op de getallenlijn. 
3. Formeel handelen: hier bied je de kinderen sommen aan zonder concrete materialen of hulpmiddelen en kunnen sommen oplossen zoals 8 + 7 of 15 – 6 zonder hulpmiddelen. 
4.Memoriseren en automatiseren: hier zorg je dat kinderen rekenprocedures uit het hoofd kunnen uitvoeren en ook nog vlot zoals de tafels. 

Drieslagmodel

Het drieslagmodel wordt ingezet ter ondersteuning van het getalbegrip en rekenen in betekenisvolle situaties. Er wordt stapsgewijs geoefend met context, oftewel verhaalsommen, waarbij plan van aanpak en reflectie centraal staan. De leerling leert te bewijzen waarom het antwoord op de rekenvraag juist is. In combinatie met bewegend leren wordt er een stevige basis gelegd voor functionele gecijferdheid.

Wil je weten wat Bijzonder Jij kan betekenen?

Plan dan een vrijblijvend intakegesprek in.

Bijles: Rekenen

Rekenen leren met spel & beweging.

Bijzonder Jij geeft bijles rekenen. Elke bijles wordt gegeven door een onderwijsprofessional die gespecialiseerd is in het schoolvak rekenen. In een intakegesprek voor bijles maak je samen met jouw kind kennis met de onderwijsprofessional en wordt de hulpvraag besproken. Er wordt startmeting afgenomen. Hierin wordt onder andere getoetst op welk rekenaspect jouw kind uitvalt en daarnaast toetsen we de begripsvorming, rekenstrategieën, automatiseren of plan van aanpak en controle.

Als we weten op welk rekenaspecten jouw kind uitvalt weten onze onderwijsprofessionals precies waarop ze in gaan zetten. Samen met jouw kind wordt dit gevormd tot een plan met positieve doelen. Tijdens elke bijles rekenen wordt er onder andere met spel en beweging aan de doelen gewerkt.

Na ongeveer een periode van 10 weken volgt er een voortgangsgesprek met jou en jouw kind, hierin bekijken we of de gestelde doelstellingen zijn behaald. Er worden nieuwe doelen opgesteld voor de volgende periode.  

Heeft jouw kind moeite met rekenen?

Vraag dan een bijles rekenen bij Bijzonder Jij aan.

Cito-training: Rekenen

Cito-toets maken is vertrouwen hebben.

Op de basisschool wordt een breed scala aan toetsen ingezet om de leerprestaties en ontwikkeling van kinderen te evalueren. Enkele aanbieders zijn:

1. Cito
2. IEP
3. BOOM
4. Route 8
5. Dia-toets

Hierna te noemen Cito-toets. Met zo’n toets wordt er getoetst in hoeverre een kind de rekenlesstof kan toepassen in betekenisvolle situaties, oftewel hoe ‘functioneel gecijferd’ is een kind. Daarnaast speelt stress en druk die kinderen ervaren een rol. Dit is een veelvoorkomend probleem bij kinderen op de basisschool. En het kan hun prestaties beïnvloeden. Kinderen hebben het gevoel dat ze op dat moment moeten presteren en kunnen last van faalangst krijgen.

Bij Bijzonder Jij trainen we naast de rekenvaardigheden ook om te gaan met prestatiedruk om een Cito-toets te maken. Weten wat je kunt verwachten helpt om de angst te verminderen. Bij de Cito-training pakken we dus ook soortgelijke rekenoefeningen aan, zodat kinderen regelmatig oefenen met dit soort toets vragen. Daarnaast worden de rekenoefeningen spelenderwijs aangeboden, denk aan verhaalsommen omzetten naar tekeningen. Een kind leert leren met plezier, waardoor ze steviger en met meer zelfvertrouwen de Cito-toets maken. Dit zal de resultaten ten goede komen. Naast het vak rekenen behandelen we ook begrijpend lezen en spelling.

Ervaart jouw kind druk tijdens deze toetsperiode?

Vraag dan een Cito-training bij Bijzonder Jij aan.

Vraag over onze rekenlessen?

Meer info over onze bijles, training en begeleiding voor rekenen.

Wil je meer weten over onze rekenlessen of Bijzonder Jij? Neem dan vrijblijvend contact op via ons contactformulier of bel ons op 036 536 9396.

Veelgestelde vragen over bijles rekenen

K
L
Waarom werken jullie in kleine groepjes en niet individueel?

Er wordt gewerkt in groepen van maximaal vijf kinderen per begeleider. Deze begeleider is specialist op het vakgebied waar uw kind ondersteuning bij kan gebruiken. Wij proberen de groepen zo in te delen dat alle kinderen aan hetzelfde vakgebied werken en ook effectief gebruik kunnen maken van samenwerkingsopdrachten. Hierdoor creëer je direct de kans om kinderen te leren ‘leren’.

K
L
Wat zijn de kosten van de bijles?

Hier vind je alle tarieven voor onze bijles.

K
L
Hoelang duurt een bijles?

Elke les duurt 45 minuten.

K
L
Ik wil graag bijles voor mijn kind, maar ik kan het zelf niet betalen. Wat zijn de mogelijkheden?

Bij Bijzonder jij vinden wij dat elk kind recht heeft op een eerlijke kans op een goede toekomst. Er zijn stichtingen die het mogelijk maken om bijles bij ons te volgen. We hebben een samenwerking met stichting wensjes. Of ga thuis zelf aan de slag met onze werkboeken. Hierin leggen we alle opdrachten stap voor stap uit. We doen het voor, we doen het samen en daarna ga je zelf aan de slag.

K
L
Kan de bijles online vanuit huis?

Nee, de bijles is fysiek op onze huiselijke praktijk

K
L
Hebben jullie wiskunde, scheikunde of economie bijles voor het voortgezet onderwijs?

Nee, we hebben wel huiswerkbegeleiding waar leerlingen van het voortgezet onderwijs hun wiskunde, scheikunde, economie of andere vakken kunnen maken en een vraag kunnen stellen aan een onderwijsdeskundige.

K
L
Kan mijn kind aangemeld worden voor de CITO-training?

Ja, er zijn 2 rondes per schooljaar. Lees meer over CITO-trainingen. Bij Bijzonder jij vinden wij dat elk kind recht heeft op een eerlijke kans op een goede toekomst.

K
L
Is er ook bijles in de schoolvakanties en feestdagen?

Nee, tijdens schoolvakanties en feestdagen is Bijzonder Jij, net als de basisscholen, gesloten.

Andere bijlessen van Bijzonder Jij

i

Bijles Begrijpend lezen

l

Cito-training

w

Bijles Spelling

Remedial teaching

Bijles Technisch lezen