In het hoofd: formatief evalueren
Met formatief evalueren maken we het doel zichtbaar. Dit zorgt voor inzicht in het leerproces: Wat is het doel? Waar zit je nu? Wat heb je nog nodig? Je kunt dit doen door te schrijven, te tekenen of bijvoorbeeld met LEGO te bouwen. Zo maak je inzichtelijk hoe de situatie nu is en hoe het eruitziet als je je doel hebt gehaald.
De vragen ‘’Waar sta je nu?’’ en ‘’Welke stappen zijn er nodig?’’ kun je stellen op het gebied van rekenen, maar ook op sociaal-emotioneel gebied. Wanneer het doel bijvoorbeeld ‘’Ik heb meer zelfvertrouwen’’ is, stel je de vragen: ‘’Hoe ziet dat eruit? Welke stappen moet je dan zetten? En waar sta je nu?’’
Hieronder zie je een voorbeeld van een legobouwwerk dat het doel en de groei van het kind weergeeft. Zo staat de linkerkant voor het hebben van geen zelfvertrouwen, het midden voor een beetje zelfvertrouwen en de rechterkant voor het hebben van veel zelfvertrouwen. Hiermee stimuleer je een growth mindset en staat het leerproces op de voorgrond. Als een kind een foutje maakt, bespreek je samen wat er zo leerzaam aan is. Zo worden fouten juist onderdeel van het leerproces.